Veelvoorkomende redenen voor turbostoringen
Turbo's van hoge kwaliteit raken over het algemeen niet vanzelf defect. Het is steeds een gevolg van een ander probleem én dus geen oorzaak. Lees hier veelvoorkomende redenen voor turbostoringen en hoe je ze zelf detecteert.
- Een vervuilde roetfilter
- Een verstopt EGR-systeem
- Een te lage oliedruk
- Een te hoge carterdruk of een verstopt carterventilatiesysteem
- De aanzuiging van vuil, steentjes, brokstukken of andere voorwerpen
- Gebrekkige smering
- Fijn vuil of scherpe deeltjes in de motorolie
Ervaar je een turbostoring? Dan kan je alvast zelf enkele zaken controleren
- Heeft je voertuig of machine te weinig kracht
- Controleer of de filter, slangen en leidingen schoon en in goede staat zijn
- Controleer of het brandstofinjectiesysteem in goede staat verkeert en correct is afgesteld
- Controleer of het uitlaatsysteem, inclusief katalysator en DPF, niet verstopt of beschadigd is
- Maak je voertuig of machine te veel lawaai
- Controleer of het leidingwerk en de steunbeugels niet los of beschadigd zijn en of de aansluitingen in goede staat zijn
- Controleer op lekkages of scheuren in de intercooler
- Is er sprake van rookoverlast of olielekkages
- Controleer of de luchtfilters niet verstopt of geblokkeerd zijn
- Controleer of de motoroliespecificaties strikt overeenkomen met de aanbevelingen van de autofabrikant
- Controleer of de olieafvoerleiding schoon is en niet verstopt
- Controleer op overmatige druk in het motorcarter en correcte werking van het ontluchtingssysteem van de motor
- Controleer of slangen en verbindingen in goede staat verkeren
- Controleer op smeringsproblemen in het motorblok als er olie- of koolstofafzettingen worden gevonden op uitlaatspruitstukken of in de turbine
Wist je dat je via de kleur van de rook zelfs kan zien wat het turboprobleem is? In onderstaande video ontdek je er meer over:
Nog vragen? Met meer dan 35 jaar ervaring demonteren en analyseren wij graag je turbo. Neem dus snel contact.